donderdag 20 juni 2013

D66 hekelt tunnelvisie College over provinciefusie

D66 Flevoland vindt de houding van het College over de provinciefusie schadelijk voor Flevoland. “Het College heeft alleen oog voor de tegenstanders en is niet eerlijk tegen de Flevolandse burgers,” aldus fractievoorzitter Michiel Rijsberman. “Door deze houding zet Flevoland zichzelf buitenspel in de discussie over de provinciefusie.”

De plannen van Minister Plasterk voor de fusie van Flevoland met Noord-Holland en Utrecht liggen nu ter inzage, ook bij de provincie. Het college roept de inwoners van Flevoland op om een zienswijze in te dienen. De provincie biedt op haar site van de provincie echter alleen de mogelijkheid om een klaagbrief te sturen. Bovendien worden er uitsluitend tegenargumenten genoemd. Het college richt zich enkel op de tegenstanders, die volgens een recente opiniepeiling 46% van de bevolking uitmaken. Het college negeert met deze tunnelvisie de mening van de andere 54% van de bevolking. En dit terwijl de Provinciale Staten een constructieve ‘Nee, tenzij…’ houding verwachten van de provincie. Het is gedrag dat je van een actiegroep verwacht, niet van de overheid. Door de houding van het College wordt Flevoland buiten spel gezet. Marc Witteman is de verantwoordelijke Gedeputeerde in het College. “Witteman lijkt zo wel een boos klein kind, de armpjes over elkaar, gezichtje op onweer, dat alleen nog maar NEE zeggen kan,” zegt Rijsberman. “Zo’n houding neemt niemand serieus, laat staan dat het de minister overtuigd. En dat is jammer, want het is hard nodig dat Flevoland serieus genomen wordt, zeker op dit onderwerp.”