donderdag 12 september 2013

Sluit Flevoland en Haarlem aan op nachtnet Amsterdam

Amsterdam moet ook ’s nachts bereikbaar zijn voor treinreizigers uit Flevoland en Haarlem. Dat heeft D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven vandaag bepleit in het debat over het spoor in de Tweede Kamer. Van Veldhoven: “Amsterdam is een echte 24-uurseconomie. Veel werknemers uit Amsterdam wonen verspreid door de regio. Schiphol slaapt niet en daar werken duizenden mensen. Een goede nachtelijke treinverbinding is dan een uitkomst.”

Flevoland
Lokale afdelingen van D66 omarmen het voorstel. Fractievoorzitter in de Provinciale Staten van Flevoland Michiel Rijsberman: “Veel mensen uit Almere werken op Schiphol, ook ‘s nachts. Zij zijn aangewezen op de trein en zijn nu gedwongen om voor of na hun werk uren te wachten. Een betere nachtverbinding naar Flevoland is goed voor onze inwoners en voor onze groei als provincie. Daarom vragen wij er al meer dan een jaar aandacht voor.”

Jonge Democraten
Het plan van Van Veldhoven krijgt ook steun van de Jonge Democraten uit Amsterdam. Voorzitter Jonathan de Jong: “Het is vervelend als je de laatste trein mist. Lopen naar Almere is dan nog sneller dan wachten op de eerstvolgende trein. Maar ook voor de lokale economie is een goede nachtverbinding erg belangrijk. De regio Amsterdam smelt samen tot metropool; die hoort 24 uur per dag bereikbaar te zijn.”