zondag 3 januari 2016

Annet Aris en Hans Vijlbrief schrijven D66-programma Tweede Kamerverkiezingen 2017

Annet Aris wordt voorzitter van de commissie die voor D66 het verkiezingsprogramma zal schrijven voor de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017. Aris is Adjunct-professor voor Digitale Strategie bij de internationale business school INSEAD in Fontainbleau. Daarnaast is zij commissaris bij onder andere ASML en ASR en schrijft zij iedere week een column in het Financieele Dagblad. Sinds 2013 is Aris voorzitter van de redactieraad van de Idee, het tijdschrift van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk bureau van D66.

Thesaurier-Generaal ministerie van Financiën

Naast Aris is een belangrijke rol weggelegd voor Hans Vijlbrief, thesaurier-generaal op het ministerie van Financiën. Econoom Vijlbrief brengt een schat aan kennis en ervaring mee, met name op het gebied van sociaaleconomische vraagstukken. Ook de Haagse wethouder en locoburgemeester Ingrid van Engelshoven neemt plaats in de programmacommissie. Van Engelshoven was van 2007-2013 partijvoorzitter van D66. De commissie bestaat verder uit Olaf Prinsen, Marty Smits en Henk Beerten.

‘Agenda2020’

De programmacommissie zal namens het Landelijk Bestuur van D66 het conceptverkiezingsprogramma schrijven voor de Tweede Kamerverkiezingen. De komende maanden zullen zeven open bijeenkomsten georganiseerd worden waarin de leden van D66 met de commissie in gesprek gaan over de inhoud van het programma. De commissie bouwt daarmee voort op het werk dat D66 de afgelopen jaren heeft verricht in het kader van de ‘Agenda2020’. Voor die Agenda2020 is vanaf het najaar van 2014 een groot aantal bijeenkomsten belegd in het land en tijdens partijcongressen, waarin met leden van D66 in gesprek werd gegaan over thema’s als onderwijs, een duurzame economie, het pensioenstelsel, maar ook vrijzinnige onderwerpen als het D66-initiatief ‘De familie van nu’, de modernisering van het erf- en schenkrecht. Het definitieve verkiezingsprogramma wordt vastgesteld door de leden van D66 op het partijcongres.

De volledige programmacommissie:

Annet Aris (voorzitter) – Adjunct Professor Digitale Strategie; Toezichthouder
Hans Vijlbrief – Thesaurier-generaal ministerie van Financiën
Ingrid van Engelshoven – Wethouder (Onderwijs) Den Haag
Olaf Prinsen – Directeur Vereniging voor Afval- en Reinigingsmanagement (NVRD)
Marty Smits – Partner Boston Consulting Group
Henk Beerten – Secretaris Politiek landelijk bestuur D66