maandag 26 maart 2018

D66 Flevoland is blij met geld voor Schokland

De D66 statenfractie is erg blij dat er 12 miljoen vanuit het Rijk komt voor het unieke stukje Flevoland, voormalig Zuiderzeeeiland Schokland in de Noordoostpolder. Het is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen de overheden, waarbij D66 bestuurders een belangrijke rol spelen. De cultuuragenda is zichtbaar in goede handen bij D66.

Het Rijk trekt 12 miljoen euro uit voor de plannen rond Schokland. Dat heeft minister Van Engelshoven maandagochtend bekend gemaakt tijdens een bezoek aan het voormalige eiland. Het geld is bedoeld om archeologische vindplaatsen rond Schokland te behouden en om nieuwe natuur en toeristische voorzieningen aan te leggen. Behalve het Rijk trekken ook de provincie Flevoland, gemeente Noordoostpolder, Waterschap Zuiderzeeland en Flevo-Landschap hun portemonnee. Zij dragen samen 14,6 miljoen euro bij aan het project.

Met de bijdrage die de minisiter maandag toezegde, is er nu genoeg geld binnen om de plannen te starten. Minister Van Engelshoven: “Het werelderfgoed Schokland is een archeologische schatkamer. Duizenden jaren is het gebied bewoond geweest. En al die bewoners hebben hun sporen achtergelaten. Die sporen vertellen ons nu het verhaal van Nederland. Ze vertellen ons waar we vandaan komen en wie we zijn. Door dit archeologische erfgoed te beschermen, kunnen we dit verhaal doorgeven aan volgende generaties.”

Archeologen hebben in en rond Schokland sporen gevonden van jagers, verzamelaars en vroege boeren tot wel 8000 jaar geleden. Het drooggevallen eiland staat sinds 1995 op de Werelderfgoedlijst van Unesco.