zaterdag 16 mei 2020

Samen komen we er wel uit-kwetsbare kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen

Samen… ja, samen komen we er wel uit
De verbondenheid tijdens de Coronacrisis is zichtbaar, voelbaar en hoorbaar. Onderlinge verschillen vallen even weg: we vinden elkaar in de wetenschap dat we allemaal angstig en bezorgd zijn. Maar we zijn ook samen trots op de mensen in de zorg en we willen er hoe dan ook uitkomen, er wat van te maken en onze weg vinden. Voor heel even vinden we elkaar en daarin hoop en troost.

Maar die verbondenheid is soms flinterdun. Daaronder kan een laag van vijanddenken en polariseren schuilgaan. Er zijn er nu eenmaal hele grote verschillen, in hoe we over leven en samenleving denken en wat we zien als goede politieke keuzes. Die zijn niet glad te strijken met het streven naar verbondenheid.
Misschien moeten we niet streven naar verbinding, maar naar een besef van gedeelde menselijkheid. Niet verbonden raken, maar elkaar erkennen en respecteren. Elkaar de ruimte gunnen en beseffen dat we wel degelijk met elkaar verantwoordelijkheden delen voor dezelfde samenleving, dat de ander vanuit zijn perspectief ook zoekt naar erkenning en vervulling.
Vanuit het D66 perspectief betekent het dat we denken en handelen vanuit een mensbeeld waarbij gelijkwaardigheid en vrijheid leidend zijn. Samen verantwoordelijkheid nemen, ook als het leed verder weg is. Met een besef van gedeelde menselijkheid moeten we nu de politieke verschillen overbruggen.

Daarom steunt de Statenfractie van D66Flevoland de oproep om een aantal kwetsbare kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen op te vangen. Solidariteit houdt niet op bij de grens.
Namens de Statenfractie van D66Flevoland,
Yvonne den Boer