Overslaghaven Flevokust

In Lelystad is een grote behoefte aan banen voor lager en middelbaar opgeleide vakmensen. De nieuwe haven bij Flevokust, direct ten noorden van Lelystad, kan daaraan bijdragen. De provincie wil hiervoor de kade gaan realiseren, de gemeente Lelystad het bedrijventerrein dat daarbij hoort. De overslagcapaciteit van Flevokust vormt een waardevolle toevoeging aan de economie van Flevoland. Onze provincie kent nog geen ander ‘nat’ bedrijventerrein. Dit bedrijventerrein moet dan ook een aanvulling zijn op het aanbod en niet concurreren met andere bedrijventerreinen. D66 maakt zich echter wel zorgen over de kosten voor de gemeente Lelystad. Hoewel deze kosten door de bijdrage van de provincie lager zijn dan in de eerdere plannen van de gemeente, vormt het ontwikkelen van het bedrijventerrein een zware last voor Lelystad. Indien de gemeente afziet van het realiseren van het bedrijventerrein, dan moet de provincie opnieuw beoordelen of het ontwikkelen van de kade zonder bedrijventerrein de investering nog wel waard is. Net als bij de ontwikkeling van de luchthaven is compensatie van schade voor bewoners en bedrijven in de omgeving voor D66 een vereiste.